Veelgestelde vragen

 

Wat is de Zorgambassade? . . .

De Zorgambassade is de nationale denk- en doetank voor de zorg. Elk jaar buigen zestien ambitieuze zorgprofessionals zich over de belangrijkste problemen uit de zorg. Deelnemers uit verschillende hoeken van de zorg combineren hun aandacht en kennis tot concrete, schaalbare oplossingen.

Wat zijn de vraagstellingen van de editie 2022? . . .

We zullen ons buigen over het overkoepelende thema: ‘de barrière tot innovatieadoptie’ aan de hand van vier concrete casussen, aangedragen door partners uit het zorgveld:

De vraagstellingen voor editie 2023 zijn nog niet bekend.

Kan ik een voorkeur aangeven vóór een van de vraagstellingen? . . .

Je kunt tijdens de interviewronde toelichten waar je interesses liggen. We houden hier dan rekening mee.

Wie organiseert de Zorgambassade? . . .

De Zorgambassade wordt georganiseerd door onafhankelijke Stichting de Zorgambassade. De stichting heeft als missie verschillende spelers uit het zorglandschap bijeen te brengen in een denk- en doetank om samen concrete barrières in het zorglandschap weg te nemen door concrete en schaalbare oplossingen te vinden en te implementeren.

Zijn jullie onderdeel van De Nationale DenkTank? . . .

Nee, de Zorgambassade is een onafhankelijk initiatief van Stichting de Zorgambassade. De Zorgambassade richt zich uitsluitend op gezondheidszorg en professionals in de zorg, niet op studenten. Wel werken we samen met Stichting de Nationale DenkTank (NDT). NDT is onderdeel van ons kennisnetwerk en we bouwen voort op elkaars ideëen om zo ons beider impact te vergroten.

Wie financiert de Zorgambassade? . . .

De Zorgambassade wordt gefinancierd door verschillende publieke en private partners uit het zorglandschap, maar opereert volledig onafhankelijk.

Waar en wanneer vinden de bijeenkomsten van de editie 2023 plaats? . . .

De bijeenkomsten vinden plaats op verschillende locaties in Nederland, afhankelijk van het onderwerp van de bijeenkomst. De data en tijden van de bijeenkomsten zijn hier te vinden. Bij voorkeur houden we live bijeenkomsten. Mocht dit door coronamaatregelen niet mogelijk zijn, dan kunnen bijeenkomsten digitaal plaatsvinden.

Ik kan er op een van de bijeenkomstdagen niet bij zijn. Is dat een probleem? . . .

Weet je al dat je er op één van de dagen niet bij kan zijn? Dan kan je je helaas niet aanmelden voor de Zorgambassade. In de Zorgambassade moet je in korte tijd veel werk verzetten. We vinden het daarom belangrijk dat iedereen bij alle bijeenkomsten aanwezig is.

Wanneer kan ik mij aanmelden voor de Zorgambassade? . . .

De aanmeldperiode loopt van 17 oktober tot en met 26 november 2022. De selectiedagen zijn gepland op 3 en 4 december 2022. Zet deze data dus met potlood in je agenda.

Ik ken iemand die heel geschikt zou zijn. Kan ik hem/haar aanmelden voor de Zorgambassade? . . .

Je kunt een zorgprofessional nomineren voor deelname. Hij of zij krijgt dan een persoonlijke uitnodiging om zich aan te melden. Klik hier om iemand te nomineren.

Kost de deelname aan de Zorgambassade geld? . . .

Nee, deelname aan de Zorgambassade is gratis. Wel verwachten we een tijdsinvestering. Je moet bij alle bijeenkomsten aanwezig zijn en daarnaast vier tot zes uur per week investeren in voorbereiding en uitwerking. Ook vragen we dat je werkgever je deelname aan de Zorgambassade onderschrijft.

Krijg ik betaald voor mijn deelname aan de Zorgambassade? . . .

Nee, je krijgt niet betaald voor je deelname aan de Zorgambassade. Deelname aan de Zorgambassade is echter wel een boost voor je ontwikkeling. Je werkt op gestructureerde wijze aan oplossingen voor grote vraagstukken. Je leert in korte tijd veel over de belangrijkste thema’s in de zorg en gaat in gesprek met dé experts op de betreffende vakgebieden. Daarnaast bouw je een netwerk op van zorgprofessionals zoals jij: zorgprofessionals die het verschil willen maken. Van het Zorgambassade-alumninetwerk kan je in de toekomst altijd gebruikmaken.

Waarom is het belangrijk dat mijn werkgever mijn deelname aan de Zorgambassade onderschrijft? . . .

Een deelname aan de Zorgambassade vraagt een grote inzet van je. Soms zul je daarom wellicht soms iets eerder weg moeten van werk. Dat is één reden waarom we het belangrijk vinden dat je werkgever achter je deelname staat. Een andere reden is dat we graag willen dat deelnemers expertise en kennis uit hun eigen organisaties delen met de andere deelnemers. Dit is essentieel voor het komen tot de beste oplossingen. Ook hierbij vinden we het belangrijk dat je werkgever hier achterstaat. Tot slot proberen we binnen één jaar tot concrete, schaalbare oplossingen te komen. Waar mogelijk zijn de oplossingen al getest binnen echte zorgomgevingen, zoals wellicht die van je werkgever. Ook daarom willen we je werkgever vanaf het begin betrekken bij je deelname aan de Zorgambassade. Niks is verplicht voor de werkgever, maar het is wel belangrijk dat je werkgever je deelname onderschrijft.

Voor de werkgever is het ook interessant dat je mee doet aan de Zorgambassade. Je breidt je kennis en netwerk uit, ontwikkelt jezelf op de belangrijkste zorgvraagstukken, leert om op gestructureerde wijze problemen te analyseren en oplossen, toont maatschappelijke betrokkenheid en brengt het perspectief van je eigen organisatie in.

Wanneer hoor ik wat terug over mijn aanmelding? . . .

Je hoort uiterlijk 30 november of je wordt uitgenodigd voor een van de selectiedagen. Na de selectiedag proberen we binnen twee weken te laten weten of je bent aangenomen voor de Zorgambassade

Ik werk voor één van de partners, maak ik dan meer kans op deelname? . . .

Nee, de Zorgambassade opereert onafhankelijk van haar partners. We hebben een zorgvuldig selectieproces en selecteren onafhankelijk de beste mix van deelnemers.

Ik kan niet aanwezig zijn op de selectiedagen, zijn er alternatieven? . . .

Er zijn twee selectiedagen: zaterdag 3 en zondag 4 december. Je hoeft maar op één van beide aanwezig te zijn. Word je uitgenodigd voor de selectie, maar kan je op beide dagen niet aanwezig zijn? Neem dan contact met ons op – dan kijken we of er een andere oplossing mogelijk is.

Waar vindt de selectiedag plaats? . . .

De selectiedag zal plaatsvinden in Nederland – het is nog niet bekend welke locatie dit precies zal zijn. Als het door coronamaatregelen nodig is, zullen de selectiegesprekken digitaal plaatsvinden. Mocht je last hebben van verkoudheidsklachten, dan is er altijd een optie om elkaar digitaal te spreken.

Kan mijn organisatie partner worden van de Zorgambassade? . . .

De Zorgambassade probeert zoveel mogelijk spelers uit het zorglandschap samen te brengen. Organisaties kunnen partner worden van de Zorgambassade of lid worden van ons kennisnetwerk. Neem contact op voor meer informatie.

Hanteren jullie een leeftijdsgrens? . . .

Nee, we hanteren geen leeftijdsgrens. We zijn blij dat mensen van alle leeftijden zich aangesproken voelen door het concept van de Zorgambassade. Wij richten ons echter wel voornamelijk op de mid-career zorgprofessionals, omdat we zien dat het een ondergerepresenteerde groep is (zie “Waarom richten jullie je op "mid-career professionls?"”). We nemen echter elke aanmelding in behandeling.

Waarom richten jullie je op "mid-career professionals"? . . .

Wij richten ons voornamelijk op deze groep omdat we zien dat het een ondergepresenteerde groep is in de huidige besluitvorming. Er zijn al veel initiatieven voor starters en studenten. Wij willen juist dat deelnemers voldoende ervaring hebben in de zorg, zodat ze in korte tijd lastige zorgvraagstukken kunnen doorgronden. Ook zijn er veel denktanks en initiatieven voor de Bestuurders in de zorg. De “mid-career” groep valt buiten de boot, terwijl ze al veel ervaring hebben maar ook echt een drive om de zorg langdurig te veranderen, ook voor hun eigen toekomst. Met hen willen we graag een netwerk bouwen van de “bestuurders van de toekomst” die elkaar in hun carrière blijven opzoeken. Huidige bestuurders worden wel vertegenwoordigd in de Zorgambassade Acceleratieraad.


Staat je vraag hier niet bij? Neem dan contact met ons op.